20JAN/14Off
Het bisdom Roermond zal geen kerken sluiten in dorpen. Dat schrijft bisschop Frans Wiertz vrijdag in een brief aan de parochies. Sluiting van kerken in dorpen zou volgens de bisschop desastreuze gevolgen hebben. Wel zullen in steden soms kerken gesloten worden als gevolg van afnemend kerkbezoek (bron de Limburger).
In steden is sluiting door krimp en afnemend kerkbezoek soms onvermijdelijk. Maar in dorpen moet dat niet gebeuren. Limburg telt momenteel 314 parochiekerken. ,,Niet voor niets spreken we van 'kerkdorpen'. De kerktoren vormt een oriëntatiepunt'', vindt Wiertz. Ook als het uit financieel-economisch oogpunt beter zou zijn een kerk in een dorp te sluiten, is dat pastoraal niet te verantwoorden, schrijft hij.
In steden is op korte afstand een alternatief beschikbaar, in dorpen niet, overweegt de bisschop??
(MCU) In dorpen kun je niet om de kerk heen, een oriëntatie punt...ben je de weg kwijt even naar boven, naar de kerktoren kijken en je weet weer waar je bent beminde gelovigen met daarbij de financiële bijdrage voor de proceskosten van sommige pastoren die aan de rand van de stad zich desalniettemin handhaven. Wil je niet naar deze kerk maar naar de kroeg of naar de kapper waar God zijn baard trimt en styleert voor het pastorale contact dan bepaal eerst even waar je bent!
De Rooms-Katholieke Kerk in Italië is fel gekant tegen plannen van de hoofdstad Rome voor de juridische erkenning van relaties van mensen van hetzelfde geslacht.
Welk internaatskind dan ook, zowel diegene die iets hebben meegemaakt als diegenen die gevrijwaard bleven van geweld / ontucht, 1 ding hebben we internaatskinderen gemeen: we werden opgevoed door merendeels homoseksuele priesters / broeders / nonnen, dat is onze gemeenschappelijke achtergrond. Vele van de homoseksuele broeders (Lebuinus, Servatius, Monulphus, Leonardus, pater seksepietje Landric, Valentinus, Jacobus, Mansuetis, Crispinus, om maar een goud bruine greep te doen uit dit Franciscanen jongenspensionaat, toonden hun passie en genegenheid in positieve dan wel negatieve zin. Lebuinus bijvoorbeeld was een zeer aardige broeder, een lieve man, althans tegen mij, maar Lebuinus was een ras pedo en goed bevriend met Dino, twee Hollandse broeders. Meer van deze broeders hadden pedoseksuele voorkeuren, dat moet de commissie meldpunt nu inmiddels ook wel zijn opgevallen, het oude pedo pre-internet(werk) dat zich afspeelde in gesloten instellingen...ze hadden er niet voor niks muren omheen gebouwd. Genoeg voor vandaag 'blue monday'.
januari 20th, 2014
januari 20th, 2014
is een afgesloten ruimte of een samenstel van gebouwen
dat dient tot huisvesting van een groep of gemeenschap van mannen of vrouwen,
die zich uit de wereld heeft teruggetrokken om een godsdienstig leven te leiden.
Een ander woord voor klooster, maar heeft de lading van de beleving van mijn kostschooljaren.
voor mensen die zich wilden terugtrekken uit een zondige wereld
om zich aan God te kunnen wijden.
De muur was dus bedoeld, enkel om deze boze buitenwereld te weren,
De communiteiten bestonden uit religieuzen,
die (doorgaans) uit vrije wil hun aardse leven hadden opgegeven.
Dáár hoef je dan toch geen dure hoge muren voor op te trekken.
En voor de jongens was dat ook niet nodig.
De enkeling, die wilde “uitbreken”, vond immers altijd wel een gaatje.
en hij werd meestal weer braaf door de ouders teruggestuurd,
als hij al terug mochten komen.
Hij was een monnik in de meest letterlijke betekenis van het woord, een EENLING.
Zoals ik het in 2008 zelf ervaren heb in gesprekken met alle broeders en met hem, was hij in zijn jonge broederjaren in Bleijerheide zijn “eigen claustrum”.
Verlaten door alleman behalve door God, zijn enige steun en toeverlaat,
een vriend zo je wilt.
januari 20th, 2014
januari 20th, 2014
Ik heb alleen maar willen aangeven dat de kloostermuren een zelfde functie hadden, dan de vroegere stadsmuren.
Die waren ook niet bedoeld om de bewoners tegen te houden,
maar voor de veiligheid en van levensbehoud van hun stad,
bij, in dit geval fysieke, aanvallen vanuit de boze buitenwereld.
dat de beide broeders in vroeger jaren dikke vrienden zouden kunnen zijn geweest. Ik zou het zelfs hebben willen toejuichen, als dat zo geweest zou zijn, want ik hoef zeker jóú niet te vertellen, wat “isolation” met iemand kan doen.
Maar gelet op je reactie op mijn eigen “waarneming”,
lijkt mij jouw uitspraak eerder speculatief te zijn geweest.
En ik vind dat daar iedereen recht op heeft, toch!
januari 21st, 2014
2) Betrouwbaar is geen enkele waarneming, er kunnen aspecten in zitten die waar zijn of waaraan je twijfelt. Aan sommige waarnemingen twijfel ik niet aan andere des te meer. Dat je er recht op hebt is weer zo’n Jos verworvenheid, ik heb er recht op, een waarneming gebaseerd op de uitspraak van 4 broeders???…zou je ff voor de goede waarneming kunnen vertellen wie die vierde broeder is (kom niet met die vluchtmonnik uit Duitsland want die heeft nooit op Bleijerheide gezeten?) en de warme bakker, ja die rukte de hele dag, heeft die mij verteld, is niet mijn waarneming maar hij kneedde en bakte al ons brood….Lebuinus (de warme bakker) geeft ons heden ons dagelijks brood en verlos ons van het kwade.
januari 21st, 2014
Onze waarnemingen zijn anders,
omdat onze ervaringen anders zijn.
En jouw ervaringen heb ik nooit in twijfel getrokken.
Ik accepteer en respecteer deze voor de volle 100%,
Daar zal ik dan ook nooit een grammetje vanaf doen.
Dat is van jou, dat BEN jij.
Het zijn niet de muren van steen, die jou psychisch hebben bekneld. Het waren voornamelijk de pedofielen die excessief geweld gebruikten, niet eens zo zeer die warme bakker, denk ik, want al jouw verhalen over hem zijn doordrenkt van een diep medelijden met hem.
Mocht mijn mening fout zijn, dan corrigeer mij a.u.b. .
En op basis van jouw reactie daarop is mijn conclusie, dat jij die informatie niet had verkregen van overleden broeders, waarmee jij vroeger al eens tijdens jouw bezoek aan Bleijerheide contact had.
Dus moet het een interpretatie zijn geweest,
op basis van een vermoeden.
januari 21st, 2014
januari 21st, 2014
Ik krijg dan ook de indruk dat dit blog niets meer is dan een, ja jij, niet jij, rubriek dan een blog met inhoud.
januari 21st, 2014
januari 21st, 2014
januari 21st, 2014
januari 21st, 2014
En dan zeggen, voor de lezers hier,
we hebben het besproken via Skype.
waarom zoek je nu dan wel dit blog op
met je-opendeur-vraagstelling.
Of blijf waar je bent, lekker elitair op Skype
januari 21st, 2014
Ik heb openlijk gereageerd op een bijdrage van Bert.
Bert heeft mij openlijk een antwoord gegeven.
Voordat Bert een antwoord gaf heb ik hem weten te bereiken via Skype en we hebben een goed gesprek gehad, waarbij ook andere zaken zijn besproken maar niet voor publicatie was bestemd.
Maar heb je ook wat inhoudelijks of zinnigs te melden?
Misschien heb je ook een (historische) bijdrage aan mijn homepage?
januari 22nd, 2014
Als jij als deskundig, al dan niet bezoldigd begeleider
van een klager van het voormalige internaat Huize St. Joseph,
Bert Smeets iets dringends te melden hebt,
dan hanteer je daar gewoon de telefoon voor
of zijn persoonlijk e-mailadres.
Hij heeft een 06-nummer en is dus altijd te bereiken.
Zo doen de andere bezoekers van dit openbaar blog dat ook.
met delen van een verhaal die voor niemand te duiden zijn,
en die daarom, daarop geprikkeld kunnen reageren.
En een deskundig begeleider van slachtoffers
siert het niet te beginnen met een openingszin:
Who the hell is Jos Schmidt!?
toch eigenlijk allemaal niet meer hoeven te vertellen.
Over “volwassen zijn” gesproken.
Jos Schmidt
januari 22nd, 2014
“Who te fuck is Jos Schmidt” of leuker “Who the shit is Jos Schmidt” is veel passender.
Dat zal niet meer lukken vrees ik, 40-45 ligt al lang achter ons en de internaat dril werkt ook niet meer.
U bent ontstelt omdat enige informatie u wordt onthouden en via andere kanalen is afgewerkt.
Hoe durven ze, nietwaar.
Het is u ontgaan maar ook de Stasi is terziele en meedoen met de NSA om mee te luisteren met zaken die je niets aangaan, behoort ook niet tot de mogelijkheid.
Ik kan begrijpen dat u krijsend, met rook uit de oren, in de gordijnen vliegt, maar toch, ik maak contact met mijn contacten zoals ik dat wil en niet naar uw maatstaven.
Dat is gebeurd tot wederzijdse tevredenheid.
Uw bijdrage in deze is te beoordelen als zielig.
Heeft u een bijdrage te leveren aan mijn door u bezochte homepage?
januari 22nd, 2014
die kwaliteit heeft u immers bewezen.
heeft u mij tot nu toe, nog niet weten te overtuigen.
Laat nu eens werkelijk zien,
wat u op dat gebied te bieden heeft.
als deskundig begeleider van slachtoffers, nietwaar.
en heeft u er zo weer een aantal klantjes erbij.
Toch mooi meegenomen, zou ik zeggen.
Ik houd voorlopig geloof in u.
U kunt ongetwijfeld nog veel beter.
Doet u dan nog eens een ultieme poging.
Veel succes.
Jos
januari 22nd, 2014
januari 23rd, 2014
Nee, ik ben geen begeleider bij slachtoffers.
Ik hou mij uitsluitend bezig met de geschiedenis van het voormalige internaat Huize St. Joseph.
Men is niet gecharmeerd van mensen die met feiten aankomen. Om het even of het een slachtoffer betreft of een congregatie.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar het rapport wat ik als verdediging voor het slachtoffer heb geschreven dan kun je dat op mijn homepage lezen.
Heb jij ook een zelfstandige internet presentatie?
Wat doe jij dan voor de algemeenheid?
Wat zijn jouw financiële investeringen om binnen internet openlijk een standpunt in te nemen?
januari 23rd, 2014
Dank je wel.
.
Hoor mij dus vooral niet verkeerd, maar ook Peter B. en het waardevolle wat hij ons allemaal te zeggen en daarmee te leren heeft kan natuurlijk alleen wanneer ook hij die – zelfs van jou – behalve de wil en de toch maar mooi wéér op te brengen onafhankelijkheid kan ervaren, heeft, kan gebruiken.
uitleg begrijpt, ook al formuleer ik e.e.a. wellicht belazerd.
Ik ben blij met de kick en de mogelijkheden die het biedt.
Zonder zo’n ding zit het met het stevige aantal veren die je toekomt ongetwijfeld beroerd !
En dat spijt mij heel erg voor je.
Ik zou je willen zeggen: blader nog even in het neiuws van afgelopen week en de afgelopen dagen rond/vanuit Chigaco en de volgende stap voor stap reultaten.
Dank je
januari 23rd, 2014
Vraag het Crispina maar en op mijn site vind je mijn mail-adres. of gemakkelijker via Crispina.
Communiceer niet via dit Blog
Jos
januari 23rd, 2014
januari 23rd, 2014
Je heb je op 7 oktober 2013 ivm een stukje over huize St, Jozef zelf kenbaar gemaakt inclusief je achternaam.
Ik lees dit blog wel gedegen.
Hoe zou ik anders je achternaam kunnen weten
januari 24th, 2014
En daarmee is alles gezegd.
Wikipedia kan u verder helpen met de betekenis.
Einde discussie voor mij, u mag als Troll het laatste woord hebben.
januari 22nd, 2014
januari 22nd, 2014
Ik kon er niet van slapen,
vandaar zo laat nog.
januari 23rd, 2014
Zijn klacht steunde voor een groot deel op mijn rapport.
Aan de andere kant kon hij mij niet overtuigen van de betrokkenheid van enkele broeders en aan de andere kant vind ik het openlijk vermelden van namen bij KLOKK laster.
Na de aanbeveling waarbij zijn klacht in één geval werd gehonoreerd heeft hij mij de rug toegekeerd en bij KLOKK de namen bekend gemaakt waarvan hij de commissie niet kon overtuigen.
Dat was tegen de uitdrukkelijke overeenkomst die we hadden.
Zelfs de portokosten naar zijn advocaat en hem toe heb ik zonder vergoeding gedaan.
Maar in ruil daarvoor heb ik de bewijzen in handen waarbij ik aan kan tonen dat het een heel raar onbeschoft en leugenachtig zooitje is daar in Utrecht.
Het was een ervaring die ik op de homepage zal behandelen, maar ik ben nog bezig met de berggalmen te reorganiseren en dat neemt nog enkele maanden in beslag.
Het heeft wat gekost maar heel veel gebracht.
januari 23rd, 2014
Misschien goed om via Bert contact te hebben!!
januari 23rd, 2014
We mogen aannemen dat een z.g. “Finale kwijting” wordt ondertekend waarbij het slachtoffer een overeenkomst aangaat niet meer over zijn geval te spreken.
Het is niet het eerste slachtoffer die plots het zwijgen er toe doet.
Frans Houben de bekende glas kunstenaar die zwaar geketterd heeft tegen alles wat monnik was en zelfs in een kardinaals outfit verscheen op de zitting van het toenmalige BAC vindt nu dat het geloof ook iets goeds heeft.
Kijk aan, kijk aan, wat een paar knoopjes toch allemaal tot stand brengen.
Daarna is het radiostilte bij de slachtoffers en ze leven nog lang en gelukkig.