MEA CULPA media blog Bert Smeets
15jun/130
St. Amor
Gisteren bezoek gebracht aan de schrijver Jeroen Brouwers die zoals u misschien heeft kunnen lezen volgend jaar met een nieuw boek komt: 'Het hout'! Deze nieuwe roman van de in Zutendaal wonende Brouwers had na het verschijnen van zijn roman "Bittere Bloemen", twee jaar geleden, gezegd te stoppen met schrijven. De nieuwe roman van Brouwers heet "Het Hout" en zal gaan over seksueel misbruik in een door kloosterlingen geleid jongenspensionaat in de jaren vijftig van de vorige eeuw.We hadden een zeer warm doch pittig gesprek en uiteraard ga ik geen details vertellen over een boek dat volgend jaar verschijnt want het is aan de schrijver om daar eerst vrij mee aan de slag te gaan. De rede van mijn bezoek was uiteraard interesse in zijn periode op Bleijerheide ('53-'56), het plan om Jeroen brouwers te bezoeken had ik al vorig jaar, ben dan ook spontaan op de fiets gestapt en heb na vele landweggetjes, tich keer mensen aangesproken rond voortuintjes en kerkpleinen, na anderhalf uur ergens in bossen bij Zutendaal uitgeput bij paarden gehangen voor ik ontvangen kon worden in huize Brouwers. Het gesprek kon niet lang plaatsvinden door mijn onaangekondigd bezoek "een half uur", riep Jeroen kwaad, "je moet bellen voor afspraak, ik leef niet zo", maar uiteindelijk duurde het gesprek bijna twee uur. Jeroen wilde graag het Deetman rapport lezen, en ik heb hem beloofd dit te brengen hoewel ik het zelf nodig heb om af en toe iets te checken, na te lezen, is er misschien iemand die het net zoals de RKK in de ondersta la heeft gelegd, ter beschikking wil stellen. Voelde me thuis en begrepen als het gaat over de ridicule (secondaire) victimisaties die los gelaten worden op slachtoffers seksueel misbruik die voor een compensatie in aanmerking willen komen. Paard begreep mij ook, op terug weg verdwaalde ik weer daar ik rond de Zutendaalse bossen zocht naar korte weg via kanaal terug te fietsen want dat is de handigste manier om Maastricht te vinden. Op een van die bospaden trof ik een donker kluizenaars kapelletje met iconische Maria met aan weerszijden Jezus, plastic bloemen voor de eeuwigheid, en boven de gebarricadeerde kapel deur stond...St. Amor.
14jun/130
Het blanke goddelijke ras
De Raad van Kerken (RvK) erkent betrokken te zijn geweest bij de Nederlandse slavenhandel.
Nederland schafte de slavernij in de koloniƫn af op 1 juli 1863, binnenkort 150 jaar geleden. De Raad van Kerken is een samenwerkingsverband van grote en kleine organisaties in Nederland, waaronder de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en het Leger des Heils.(reactie MCU) Sommige van hen zijn betrokken bij het geweld op internaten, betrokken bij de afstandsbaby's, betrokken bij financiƫle malversaties, betrokken bij onderdrukking vrouwen, betrokken bij seksueel misbruik. Kunt u me nog een reden geven om te bidden in deze kerken?
13jun/130
Het Hout
Volgend
jaar verschijnt een nieuwe roman van Jeroen Brouwers. Dat heeft zijn
uitgeverij bekend gemaakt. De in Zutendaal wonende Brouwers had na het
verschijnen van zijn roman "Bittere Bloemen", twee jaar geleden, gezegd
te stoppen met schrijven. De nieuwe roman van Brouwers heet "Het Hout"
en zal gaan over seksueel misbruik in een door kloosterlingen geleid jongenspensionaat in de jaren vijftig van de vorige eeuw.(L1 nieuws)
(MCU) L1 vertelt er niet bij dat het gaat om het arme broeders franciscaner jongenspensionaat Bleijerheide; er treedt een journalistieke verkramping op wanneer het over Bleijerheide gaat; behalve natuurlijk wanneer pastoor Schafraad of het bisdom zijn leed wil spuien.) Brouwers heeft overigens al eerder over Bleijerheide geschreven (zonder seksueel misbruik!!??):
In “Zonsopgangen boven zee” heeft Brouwers onder heel veel meer, een aantal herinneringen aan het Pensionaat Bleijerheide verwerkt, zonder dit instituut overigens met name te noemen. Na ruim 20 jaar na zijn vertrek uit Bleijerheide, brachten wij op Goede Vrijdag in gezelschap van de auteur, een bezoek aan zijn vroegere kostschool. Er welde heel wat herinneringen op. J.B Het opgedolven woord “batraaf” is daar weer. Nooit meer gehoord en lange tijd vergeten. Ook het gezicht dat daar bij hoort is daar weer. Dat gezicht is een van mijn opvoeders, een kloosterbroeder Servatius geheten, Prefect. Zijn gezicht is met rag behangen. Hij kijkt rakelings langs mij heen. Ik voel oude angst, die mij niet verlaat. (Fragment voorgelezen uit zijn boek "Zonsopgangen boven zee" op bladzijde 20.) W.K De koer, erg veranderd sinds de tijd dat je daar zat, 20 jaar geleden? J.B Neen, de koer zelf is niet veranderd. Ik zie zelf nog dat de bomen het zelfde zijn. Die bomen zijn nog op dezelfde manier de oude bomen toen ik hier speelde. De gebouwen zijn wat gemoderniseerd, zie ik. Daar is een aula gekomen, die weliswaar gebouwd werd in mijn tijd, maar die ik nooit in die toestand heb gezien. In mijn tijd was dat nog een houten loods. Op die lage hekjes hier rondom de speelplaats zaten wij altijd zo tijdens de speeluren dat er verplicht buiten doorgebracht moest worden. 's Middags diende je daar je schoenen op te poetsen. We zaten daar allen op een rij onze schoenen te poetsen. Hier bracht je het grootste deel van je pensionaatjaren door. Zoals wij het hier nu zien, zoals wij het gebouw betreden hebben, is het niet meer wat het 25 jaar geleden is geweest. In mijn tijd stonden rondom het terrein 3 meter hoge muren, daar zie je er nog een, met daarop daarin gemetseld glasscherven en daar bovenop nog palissades van prikkeldraad, zodanig dat je niks anders zag dan die muren, wat dus het heimwee alleen maar verhevigde. En verder diende je maar je tijd door te brengen op deze speelplaats. Dat moest gebeuren met voetballen, anders vertier was hier niet. Nou ja, wie daar geen zin in had, die was sowieso het buitenbeentje natuurlijk. En daar hoorde ik helaas bij. Ik bracht dus mijn tijd op die speelplaats door deze hekjes of op die muurtjes daar en deed nooit mee aan sportevenementen. W.K. Een gevoel van vrijheid was daar niet bij op deze koer. J.B. Neen, Neen, Je had geen vrijheid De enige vrijheid bestond er uit dat je dat je niet binnen zat. Ik ben hier geweest van mijn 12e tot mijn 16e in de vroege jaren 50. En als het zo is dat je wereldbeeld gevormd wordt tussen 12 en 16 jaar, dan is mijn wereldbeeld hier waar wij nu staan gevormd. Dat is een wereldbeeld van zondebesef en knechting kun je zeggen, geestelijke knechting, en vooral geen vrijheid noch in handelen noch in denken. Alles werd voor je afgesteld in tal van regels en reglementen en daar diende je je maar aan te houden. Nu ik hier sta, voor het eerst in al die jaren, weet ik zeker, dat als ze mij zouden terugplanten zoals ik nu ben in de gemeenschap waarin ik hier ben geweest en in de dagindeling en reglementen die ik hier heb meegemaakt, ben ik er zeker van dat ik die zo weer zou opvatten. - om 6 uur opstaan - wassen, - naar de kapel - eten - naar het klaslokaal - studeren - recreatie op de speelplaats - eten - lessen of studie En dat is het je bewegen van het ene gebouwencomplex naar de andere met de kerk in het midden en voor de rest was er niets. Ander amusement dan voetballen is hier niet. Aan cultuur werd hier niet gedaan. Ik weet wel dat hier ik op deze speelplaats mijn eerste literaire boek heb gelezen. Dat was “Boefje”van Brusse. Notabene Boefje! En ik weet nog daarin die passage waarin Boefje werd opgesloten in de gevangenis van Rotterdam, en zijn moeder komt hem nog even gedag zeggen, dat daarna de deur van de cel dichtgaat en hij met zijn hoofd tegen die deur begint te bonken en met zijn vuisten, en roept “Mamma, Mamma”. En dat vond ik zo aangrijpend, en dat begreep ik geheel, dat ik daarbij in tranen uitbarstte. (uit Jos Schmidt http://jos.dervek.com/search.php / intervieuw / Een radio-interview van Wiel Kusters met Jeroen Brouwers op Goede Vrijdag 1978.)
(MCU) L1 vertelt er niet bij dat het gaat om het arme broeders franciscaner jongenspensionaat Bleijerheide; er treedt een journalistieke verkramping op wanneer het over Bleijerheide gaat; behalve natuurlijk wanneer pastoor Schafraad of het bisdom zijn leed wil spuien.) Brouwers heeft overigens al eerder over Bleijerheide geschreven (zonder seksueel misbruik!!??):
In “Zonsopgangen boven zee” heeft Brouwers onder heel veel meer, een aantal herinneringen aan het Pensionaat Bleijerheide verwerkt, zonder dit instituut overigens met name te noemen. Na ruim 20 jaar na zijn vertrek uit Bleijerheide, brachten wij op Goede Vrijdag in gezelschap van de auteur, een bezoek aan zijn vroegere kostschool. Er welde heel wat herinneringen op. J.B Het opgedolven woord “batraaf” is daar weer. Nooit meer gehoord en lange tijd vergeten. Ook het gezicht dat daar bij hoort is daar weer. Dat gezicht is een van mijn opvoeders, een kloosterbroeder Servatius geheten, Prefect. Zijn gezicht is met rag behangen. Hij kijkt rakelings langs mij heen. Ik voel oude angst, die mij niet verlaat. (Fragment voorgelezen uit zijn boek "Zonsopgangen boven zee" op bladzijde 20.) W.K De koer, erg veranderd sinds de tijd dat je daar zat, 20 jaar geleden? J.B Neen, de koer zelf is niet veranderd. Ik zie zelf nog dat de bomen het zelfde zijn. Die bomen zijn nog op dezelfde manier de oude bomen toen ik hier speelde. De gebouwen zijn wat gemoderniseerd, zie ik. Daar is een aula gekomen, die weliswaar gebouwd werd in mijn tijd, maar die ik nooit in die toestand heb gezien. In mijn tijd was dat nog een houten loods. Op die lage hekjes hier rondom de speelplaats zaten wij altijd zo tijdens de speeluren dat er verplicht buiten doorgebracht moest worden. 's Middags diende je daar je schoenen op te poetsen. We zaten daar allen op een rij onze schoenen te poetsen. Hier bracht je het grootste deel van je pensionaatjaren door. Zoals wij het hier nu zien, zoals wij het gebouw betreden hebben, is het niet meer wat het 25 jaar geleden is geweest. In mijn tijd stonden rondom het terrein 3 meter hoge muren, daar zie je er nog een, met daarop daarin gemetseld glasscherven en daar bovenop nog palissades van prikkeldraad, zodanig dat je niks anders zag dan die muren, wat dus het heimwee alleen maar verhevigde. En verder diende je maar je tijd door te brengen op deze speelplaats. Dat moest gebeuren met voetballen, anders vertier was hier niet. Nou ja, wie daar geen zin in had, die was sowieso het buitenbeentje natuurlijk. En daar hoorde ik helaas bij. Ik bracht dus mijn tijd op die speelplaats door deze hekjes of op die muurtjes daar en deed nooit mee aan sportevenementen. W.K. Een gevoel van vrijheid was daar niet bij op deze koer. J.B. Neen, Neen, Je had geen vrijheid De enige vrijheid bestond er uit dat je dat je niet binnen zat. Ik ben hier geweest van mijn 12e tot mijn 16e in de vroege jaren 50. En als het zo is dat je wereldbeeld gevormd wordt tussen 12 en 16 jaar, dan is mijn wereldbeeld hier waar wij nu staan gevormd. Dat is een wereldbeeld van zondebesef en knechting kun je zeggen, geestelijke knechting, en vooral geen vrijheid noch in handelen noch in denken. Alles werd voor je afgesteld in tal van regels en reglementen en daar diende je je maar aan te houden. Nu ik hier sta, voor het eerst in al die jaren, weet ik zeker, dat als ze mij zouden terugplanten zoals ik nu ben in de gemeenschap waarin ik hier ben geweest en in de dagindeling en reglementen die ik hier heb meegemaakt, ben ik er zeker van dat ik die zo weer zou opvatten. - om 6 uur opstaan - wassen, - naar de kapel - eten - naar het klaslokaal - studeren - recreatie op de speelplaats - eten - lessen of studie En dat is het je bewegen van het ene gebouwencomplex naar de andere met de kerk in het midden en voor de rest was er niets. Ander amusement dan voetballen is hier niet. Aan cultuur werd hier niet gedaan. Ik weet wel dat hier ik op deze speelplaats mijn eerste literaire boek heb gelezen. Dat was “Boefje”van Brusse. Notabene Boefje! En ik weet nog daarin die passage waarin Boefje werd opgesloten in de gevangenis van Rotterdam, en zijn moeder komt hem nog even gedag zeggen, dat daarna de deur van de cel dichtgaat en hij met zijn hoofd tegen die deur begint te bonken en met zijn vuisten, en roept “Mamma, Mamma”. En dat vond ik zo aangrijpend, en dat begreep ik geheel, dat ik daarbij in tranen uitbarstte. (uit Jos Schmidt http://jos.dervek.com/search.php / intervieuw / Een radio-interview van Wiel Kusters met Jeroen Brouwers op Goede Vrijdag 1978.)
12jun/130
Heilige Mis
Komt u gerust langs om te zien of er nog ontwikkelingen zijn met 'de weg naar verzoening', ook deze weg blijkt veel langer dan gepland. Kunstwerk Pierre Habets vast in de ijskast.Belangrijk: Wij bespreken alles in de kerk, zolang het maar achter gesloten deuren blijft. Het geweld, veelal toegepast in afhankelijkheidsrelaties met kinderen die geen kant uit konden, worden zij 50 jaar later nog steeds niet gehoord, wat men noemt een 'redeverbot'. U kunt alles bespreken (behalve het geweld) bij de commissie die moet tenslotte oordelen (de broeder hield die uw piemeltje vast?) Hoe vond u dat?
Intimiderende, suggestieve vragen 'u kunt zich zeker die eerste keer nog goed herinneren', worden doodleuk gesteld want 'het was toch de eerste keer' en dragen bij tot het doorvragen / forensisch van de kruk gaan om gelijk de ziel uit iemands lijf te rukken. Intimiderend omdat de persoon in kwestie niet meer antwoord, dichtklapt en de ooit diep opgeborgen schaamte, voorgoed tot zwijgen brengt. Dank aan de therapeut!
PAUS ONDERZOEKT HOMOLOBBY
"Het is waar dat er een homolobby aan het werk is. We moeten kijken wat we daar aan kunnen doen", aldus een citaat van de paus uit het verslag.
(reactie MCU) Mmm expertise en ervaringsdeskundigen genoeg in de kerk om dit probleem te tackelen.
11jun/134
Geen opmerkingen:
Een reactie posten